söndag 24 november 2013

Fotoutmaning vänner emellan - Fika ...

Nej, jag hade inte tänkt att servera te med blommor i till fika på riktigt, jag lovar. Men jag blev sugen på att testa något nytt till dagens Fotoutmaning vänner emellan där temat är "Fika ..." och inspirerad av en bild som jag sett på We ♥ it blev det så här. Låtsasfika med en av mormors fina koppar, svagt ingefärste och en liten blomma i. För att testa något nytt så satte jag ett tunt tunt tyg för ungefär halva linsen. Att göra så, sätta tyg för linsen, är något som jag sett att både Fröken Foto, Creando och Pastill har provat tidigare och jag måste säga att det var ett lätt och roligt sätt att lägga ett mjukt dis över bilden. 


En sorts fotofika kan man väl säga att det här blev och roligt hade jag när jag dukade med olika koppar, bryggde te och försiktigt la en blomma på ytan. Men samtidigt som jag hade roligt och helt gick upp i att skapa min bild så kunde jag inte låta bli att tänka att det faktiskt är ganska märkligt att man den 23 november, en vecka före advent,  kan gå ut och plocka blommande tusenskönor och kamomill. Lite oroande på ett sätt och till glädje på ett annat. Hur har det gått för dig? Har du fotat något till temat "Fika ..."? Länka i så fall gärna med den blå grodan. Jag och flera med mig tittar gärna in till dig.

Maria





26 kommentarer:

  1. Vilket vackert foto! En sådan där kopp brukar jag också dricka te ur, men testat med tyg framför linsen har jag aldrig gjort! Det får nog bli någon dag, men idag bär det iväg till Stockholm för
    att fotografera en liten nyfödd pojke!
    Önskar dig en riktigt fin söndag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att testa olika sett att fota. Blev ett vackert kort på din fika. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Snyggfika! Jättevackert och fyndigt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker fika bild det blev, önskar dig en fin söndag med mycket gofika. Kram Åse

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar, underbar bild!

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker bild. Man kan säga att du photoshoppat på riktigt :-)
    Kram Helén

    SvaraRadera
  7. Vackert!!
    Visst är det lite märkligt att det finns blommor som faktiskt blommar fortfarande.
    Julstämningen håller sig borta kan man säga=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Vilken skön soft känsla du fick på bilden och vilket vackert steleben! Jättefint! Jag har sagt det förr... du kan din grej! :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  9. Så vacker fika bild!!!
    Ja, det är verkligen roligt att exprimentera med kameran. Måste också testa det nån dag.
    Nu ska jag gå på fikarunda hos de andra :)
    Ha en fin dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Halloj!
    Vilken ljuvlig bild du fått till :O)
    Visst är det märkligt med vädret, här har vi frost idag
    och strålande sol. Det måste även jag prova det där med
    tyget, tack för tipset!
    ha d gott kram Arja

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker bild! Jag vet jag är lite tjatig, men jag kan inte säga annat. Du tar vackra bilder!
    Ha en fin söndag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  12. Fin bild och söt kopp, ha en fortsatt fin söndag Karin

    SvaraRadera
  13. Kul att testa tyg till bilden. Blev vackert somrig mitt i mörka november.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  14. Så fin bild!
    Perfekt tema för en söndag som denna. Nu fikar vi och längtar tills advent ;-)

    Kram

    Pernilla

    SvaraRadera
  15. Så vacker bild och nu när det snart är advent blir man ju extra sugen på fika:) Ha det bäst! Kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  16. Tyckte temat var så bra :) Så jag kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg till :)

    kramen

    SvaraRadera
  17. Visst har vi en härlig höst! Kul grej med tema :)
    Kram
    Sara

    SvaraRadera
  18. Har också fikat idag ;-) med lite tillbehör. . .

    Fin bild du bjuder på.

    Ha en fin söndag. Kram N

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig bild! Tänk att så lite kan göra så mycket!
    Du är väldigt duktig!

    Njut din kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  20. Underbar bild! Såååå fin!

    Fullträff :-)

    Ha en fin söndag!

    Kram Tatjanis

    SvaraRadera
  21. Så vacker bild ....
    /Kram

    SvaraRadera
  22. Vilket fint arrangemang och vacker bild!
    Och bra tips med tyget framför, ska prova nån gång :-)
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  23. Hajjjjjj!
    Hoppas du fick till fina bilder på kusinerna. Saknar dig, tror jag ska önska mig lite Mariamys i julklapp.
    Kramis.

    SvaraRadera
  24. Snyggt så det förslår och väldigt smart & praktiskt att bara sätta ett tunnt tyg framför linsen. och visst är det förundransvärt vad vi kan hitta för blommor ännu i November...fast idag började det frysa till och jag fick börja skrapa rutorna på bilern....brrrr

    kram Kajsa

    SvaraRadera
  25. Tjusigt och välkomponerat! Du är så duktig på att fota.

    SvaraRadera