onsdag 24 juli 2013

Porträttbilder ... det är öva och åter öva som gäller

Jag har gett mig den på att bli säkrare på att ta porträttbilder och då är det öva och öva och åter öva som gäller. Och när familjen tröttnat på att bli jagade av mig och kameran får man leta efter andra modeller och jag har turen att ha två underbara modeller helt nära, på andra sidan staketet. Jag har redan fotat hennes mamma och i söndags ställde den här fina tjejen upp som modell. Helt lugn och med de blåaste ögon man kan tänka sig mötte hon mig och kameran. Hon visade inte med en min att hon tyckte jag betedde mig konstigt när jag bad henne att flytta sig hit eller dit i min jakt på bästa ljuset, eller när jag bad henne ställa sig i ett fält med blommor (där dottern sedan sa att det var osjysst att be henne ställa sig för där är så mycket flugor). Hon höjde inte ens ett undrande ögonbryn när jag la mig platt på mage med kameran i högsta hugg och protesterade inte när jag klädde ut henne till brud med slöja. Helt enkelt en underbar modell denna tjej som precis som sin mamma gjorde det lätt för mig att ta rollen som porträttfotograf! 


Många bilder blev det och med hennes tillåtelse publicerar jag en av de bilder som jag själv fastnade mest för. För mig andas den sommar och romantik. Vad tycker ni? Vill ni se fler av bilderna från fotostunden så klicka här.

Maria

14 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild! Den blev jättefin i svart/vitt.
    Det är inte svårt alls att göra sitt bästa när man har en sådan fantastisk fotograf.
    Tack för de fina orden. Modellen hälsar.

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  2. Helt underbar!!! Ja, sommar och romantik 100%

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  3. Har tittat på de andra bilderna du tog också. Helt underbara!

    SvaraRadera
  4. Så fina bilder det blev. Jag tror på dig! Du kan verkligen hitta de rätta vinklarna. Ha det bra ! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. En befriande beskrivning du ger av ditt fotande och vilken vacker bild det blev. Det här med foto är spännande och fotoutmaning, det låter lockande. Kul! Är man välkommen som glad amatör?

    SvaraRadera
  6. Så vackert och så gulligt att ställa upp som modell!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Så vackert foto och så vacker flicka! Jag har sett flera av dina bilder hos hennes mor!
    Nog är det lockande med er fotoutmaning på söndagarna, så jag ska nog hämta lite
    mod och vara med på söndag!
    kram
    M.E

    SvaraRadera
  8. Gud vad duktig du är. Fortsätter du att öva så kommer du gå långt.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  9. Jisses, vad duktig du är. Underbar bild. Fortsätt öva så kommer du gå långt ska du se.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  10. Jag har givit upp med mina små, de vill helst inte vara modeller. Har förvisso med mig kameran, men använder mest mobilen faktiskt. kram

    SvaraRadera
  11. Väldigt vacker bild! De andra var fina också. Du är en duktig fotograf , jag önskar jag hade mer tid att träna också för det är ju så kul. Kram Nilla

    SvaraRadera
  12. Jaaa, fler bilder! Ser helt underbart ut.

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder Maria .
    Största kramen Kristina

    SvaraRadera
  14. Tittat runt i din blogg och så fint du fotar.

    Trevlig helg // Lissen

    SvaraRadera